Kryss i rutan: sex- och spritorgier på SVT

I dag 2013 så kan det vara svårt för många yngre att förstå hur annorlunda Sverige var för bara 30 år sedan. Till exempel så fanns det bara två kanaler på TV och det fanns ett politiskt motstånd att släppa på monopolet. Det fanns även en livlig diskussion om parabolantenners vara eller icke vara och det skulle dröja tills 1986 innan kabel-tv kom. I dag kan man se tillbaka och bli skrämd av hur man ville ”skydda” sitt folk från ”yttre influenser”.

Mitt i allt detta så fanns det ett ”krig” mellan nyhetsprogrammen Aktuellt och Rapport. Det handla om vem som hade de bästa sändningstiderna och om vem som var högst i statushierarkin. Mitt i allt detta så släpptes pseudonymen Chris Böhme (enligt Lektyr så är det pseudonymen för journalisten Hasse Gustafsson)  boken ”Kryss i rutan” (Askelin & Hägglund) 1982. Den ska handla om spelet bakom kulisserna, bråken, festerna, vilka som idka samlag med varandra med mera.
Jag har själv skaffat boken men har inte hunnit läsa den än, men den oberoende kulturblaskan Lektyr gjorde en artikelserie om boken i nr 49 och 50 1982. Där tog de upp delar och citat från boken, identifiera deras verkliga namn från pseudonymerna och försökte få bokens innehåll bekräftat från personerna ifråga.

Lektyr tar upp en del snaskigt från boken till exempel när bokens pseudonym för journalisten K G Bergström blir avsugen och har sex med en annan reporter efter en blöt efterfest. Min mentala bild av dagens Bergström, en gammal torrboll, krockar rejält med bilden av en hårbeprydd festprisse som knullar på efterfester med andra från SVT.
Oavsett så är det en smått intressant artikelserie och som nu grävs upp från porrträsket för allmän beskådning.

Lektyr nr 49 1982:
kryss1kryss2kryss3
Efter första artikel så gjorde slasktidningen Expressen en artikel 9/12 1982 om kulturblaskan Lektyrs publicering. Av en ren slump hitta jag den på den trevliga bloggen ”En man med ett skägg” som tar upp boken Kryss i rutan. Så jag stal den bilden i sann herrtidningsanda, rebellisk och med en sanningen-måste-fram mentalitet. Något som sen the piratebay, wikileaks och diverse nätaktivister snott från vad föregångarna, kultur- och sanningspressen som Lektyr, Fib aktuellt mfl, stod för.
55120
Sen kom artikel två i nr 50 1982 av Lektyr där bland annat Jan Guillou beskrivs som impopulär och ska ha fått på snoken av en kollega. Jan brister ut ”Jag har inte fått stryk sen jag var 15 år”. Wow, vilken man han är.
kryss2-1kryss2-2kryss2-3Nu ska jag läsa mitt nyinköpta ex av boken Kryss i rutan.

3 svar to “Kryss i rutan: sex- och spritorgier på SVT”

  1. Björn Lager Says:

    Godmorgon kände Hans Gustafsson under 10 år och diskuterade ibland boken med honom.Hans skrev sedermera ett antal böcker till – men de kom aldrig upp i de volymer som kryss i rutan gjorde. Jag har vidare några outgivna manus av honom. Hans omkom i en brand efter sängrökning för ett antal år sedan.

    • Hej Björn. Mycket intressant information du kommer med. Har själv inte läst boken, blev precis klar med Blommans bok och ska hugga in i denna.

  2. […] kriminalreportern Åke Wilhelmssons (läs även Wilhelmssons inblandning i skandalboken om SVT, kryss i rutan) artikel från Lektyr nr 43 1968. Det är en intressant text med bra bilder från en som följde […]

Lämna en kommentar